1 min
Hé, doe je dat thuis ook?!
Op deze vaak gestelde vraag zal zelden een antwoord zijn gegeven.
Logisch, want degene die de vraag stelt is niet oprecht geïnteresseerd in het antwoord.
En dat is een gemiste kans. Want het antwoord zou je veel kunnen leren over het gedrag van de leerling die je deze opmerking toeslingert.
Stel nu dat je die vraag anders zou stellen, met oprechte belangstelling. Je raakt in gesprek en komt erachter dat de ander buiten de school een leefwereld heeft waar hij heel anders acteert. Alleen al door zo’n gesprek leer je de ander beter kennen en ontstaat er wederzijds waardering en begrip.
Voor de Professionaliseringsavond van 27 mei hadden we Steven Pont uitgenodigd als gastspreker. We werden op inspirerende wijze meegenomen in aspecten als Systemisch Denken, Relaties, Strategie en Cultuur, Boven – en Onderstroom.
Herkenbare voorbeeld uit de praktijk van de school.
We kregen van de aanwezigen veel positieve reacties over deze avond. Er was echter ook een kritische deelnemer die me op een later moment vertelde het jammer te vinden dat het vooral ging over onderwijs aan leerlingen en minder over leidinggeven. In eerste instantie dacht ik: ‘ja, daar zit wel wat in’.
Na wat langer over deze opmerking te hebben nagedacht lijkt het mij dat de avond zeker ook over leiding geven ging. Want voor een docent t.a.v. zijn leerling geldt, geldt ook voor ons als leidinggevenden.
We zijn doorgaans heel goed in het schrijven van schoolplannen, sectiewerkplannen te eisen, stappenplannen op te stellen voor dit of dat, etc. En we zijn ook serieus goed in presenteren van die plannen en daar een professioneel gesprek over te voeren.
Hoeveel krachtiger zou het zijn als we zouden beginnen met oprechte interesse in de leefwereld van de collega buiten de school? Zijn of haar systeem waarin hij kwaliteiten laat zien die wij op school wellicht nog niet zien? Ik ben ervan overtuigd dat er een arsenaal aan mogelijkheden boven water komt waar jouw school beter, veel beter van wordt. Door het benutten van datgene wat jouw medewerkers drijft werk je bijna automatisch aan een positieve cultuur.
Om het in management termen te vatten: op deze manier maak je de onderstroom zichtbaar en kun je die zelfs benutten. Je voorkomt dat de cultuur jouw strategie opvreet als een tussendoortje. En als je jouw collega een compliment geeft voor zijn goede werk zegt hij: ‘Ach, kleine moeite, dat doe ik thuis ook’.
Teus de Vries, partner De Roo