1 min
Vele scholen heb ik van binnen gezien. Allemaal waren ze verschillend, maar toch ook weer hetzelfde. Verschillend vanwege het niveau, samenstelling van het team, locatie, schoolcultuur. Hetzelfde vanwege hetzelfde ritme, dezelfde hartslag die bepaald wordt door de jaaragenda. Die we zelf opstellen. Inschrijven leerlingen, klassen samenstellen, personeel werven, schoolonderzoeken, rapportvergaderingen, examens, etc. De klok tikt door in hetzelfde tempo, tik tak, tik tak. Hoe hectisch het ook is, het ritme van de jaaragenda bepaalt het ritme van de school.
Sinds april van dit jaar is daar een compleet nieuwe ervaring bijgekomen. Voor een interim opdracht mag ik onderwijs voor de Oekraïense vluchtelingen in Haarlem e.o. organiseren. Dat heb ik met medewerking van velen en de ISK Haarlem gedaan via een Tijdelijke Onderwijs Voorziening in een aantal gehuurde lokalen. Houtje touwtje, bevoegde en onbevoegde docenten. Taal, cultuur, kunst, LO, Burgerschap; het is de docenten en vrijwilligers gelukt om een zinvol programma aan te bieden. In de loop van de maanden hebben de schoolleider ISK Haarlem en ik besloten om vanaf het schooljaar 22/23 de Oekraïense leerlingen te integreren in het reguliere ISK programma.
Zo maak ik sinds dit seizoen van binnenuit mee hoe een ISK reilt en zeilt. En ik ben compleet overdonderd door de flexibiliteit van het hele team. Stelt u zich eens voor: maart 2022 zijn er 120 leerlingen op uw school; medio september zijn dat er 230; in oktober worden dat er 250. Het gebouw is geschikt voor maximaal 140 leerlingen. Dus een noodgreep: twee groepen, de ene groep krijgt in de ochtend vier uren les, de andere in de middag.
Personeel is geworven: van de 24 docenten zijn er 8 nieuwe. Bijeenkomst met collega’s: we hebben een probleem en we stellen voor om dat zus en zo op te lossen. Wordt er geklaagd? Nee. Vragen? Jazeker, maar alle gericht op het bijdragen aan een oplossing.
Verplaatst u zich bijvoorbeeld eens in de rol van mentor. Aan het begin van het jaar heb je je klas in beeld en maak je een plan om de leerlingen en hun ouders te leren kennen. En dan is de werkelijkheid zo dat jouw klas geen twee weken dezelfde samenstelling heeft! Of je bent mentor van een groep die voornamelijk uit derde wereld leerlingen bestaat. Je moet vele uren zinvol invulling geven aan leerlingen die in hun eigen taal analfabeet zijn.
Wij, leidinggevenden van vele reguliere scholen, van VMBO tot Gymnasium, van MBO tot WO, breken ons hoofd over hoe we betekenisvol onderwijs kunnen inrichten. Hier op het ISK Haarlem, en ik ben ervan overtuigd dat dit voor vele ISK ’s geldt, vindt het plaats.
Betekenisvol onderwijs voor leerlingen die dit zo hard nodig hebben. Onderwijs dat hen een kans geeft. Onderwijs gegeven door fantastische docenten en ondersteuners, flexibel, altijd gericht op de leerling en zijn of haar kansen.
ISK, Internationale Schakel Klas. ISK, Internationale Superieure Klasse.
Teus de Vries, partner De Roo