1 min
Kunstmatige Intelligentie, inmiddels gangbaar onder de Engelse term A.I. (Artificial Intelligence).
Enkele weken geleden sprak ik een docent van een MBO. Zij experimenteerde met A.I. door leerlingen een opdracht te geven, waarbij ze gebruik mochten maken van A.I. Ik kreeg associaties met Terminator (een film met Arnold Schwarzenegger over een wereld waarin computers de regie hebben overgenomen). Ook de uitvinding van het buskruit en atoomenergie kwamen naar boven. Uitvindingen die de mensheid veel goeds maar ook veel ellende hebben gebracht.
Vorige week sprak ik een docent van een ISK. Hij had zijn laptop open op de volgende site: https://chat.openai.com/chat. Je kunt ook googelen op ChatGPT. Bizar wat hij me liet zien. Samen experimenteerden we verder.
‘Schrijf een artikel over …’: binnen enkele seconden verschijnt het. In goede enkelvoudige en samengestelde zinnen.
‘Maak een toets over hoofdstuk X van methode Y’: de meerkeuzevragen vliegen je om de oren. Goede vragen met goede antwoordmogelijkheden.
‘Maak een les van 50 minuten met daarin groepswerk, zelfstandig werken in activerende werkvormen over het onderwerp…’: binnen enkele seconden heb je je activerende les gereed.
Ben je op zoek naar draagvlak voor A.I. binnen je organisatie? Stel op de site de vraag en de redenering die de waarde van A.I. voor het onderwijs aantoont wordt aangereikt.
De moeite waard om te onderzoeken. Dit kan ons heel veel werk gaan besparen!
Toch nog even terug naar Terminator. Enkele vragen om ons denken scherp te houden:
Wat doet dit met jouw creativiteit en die van mij?
Hoe ver kan dit gaan?
Wie bewaakt de waarheid en oprechtheid van de inhoud?
Deze systemen zijn zelflerend: wanneer hebben deze geen opdrachten van mensen meer nodig?
Hoe leren we leerlingen hier goed gebruik van te maken?
Leggen we de nadruk op het kritisch verzamelen, beoordelen van bronnen of op het interpreteren van inhoud? Of beide? Of…?
Vul maar aan.
Als wij in staat blijken een goede SWOT analyse van dit fenomeen te maken om daarmee de kansen sterker te maken dan de bedreigingen en de krachten groter dan de zwaktes kan dit veel voor het onderwijs gaan betekenen.
Teus de Vries, partner De Roo