Onderwijs voor Oekraïnse leerlingen
Elise Imhof
  1 min

Opdracht
Haarlem, mei 2022: Organiseer onderwijs voor de leerlingen in de VO leeftijd uit de Oekraïne.
Een mooie opdracht! Nuttig, betekenisvol.
Maar waar haal je de lokalen vandaan? En docenten? Hoe deel je de klassen in? Hoe zorg je ervoor dat de aanmeldingen centraal geregeld worden? Hoe ga je om met alle goedbedoelde lokale en particuliere initiatieven? Lesmateriaal? Welke vakken? Zo maar een paar vragen die opkomen als je begint. Eerst de lokalen maar: het NOVA college heeft op de tweede etage van één van de vier lokalen ter beschikking gesteld. En samenwerken met het ISK Haarlem.

Start
Na een spannende kennismaking op 11 mei is half mei het onderwijs aan vier groepen Oekraïense leerlingen daadwerkelijk van start gegaan. Spannende kennismaking? Zeventig leerlingen, evenzoveel volwassenen in de school; ik telde daar slechts drie volwassen mannen. Als je dat van zo dichtbij ziet realiseer je je pas wat dit betekent voor die gezinnen.
Maar wat zijn jonge mensen flexibel op veel momenten. De leerlingen waren blij om elkaar weer in een schoolse setting te ontmoeten; bij de binnenkomst op de tweede dag kon je aan de knuffels zien dat er al gelijk vriendschappen waren ontstaan. Mooi om te zien dat we dit voor de leerlingen kunnen betekenen.

Praktijk
Het niveau van de leerlingen blijkt hoog te zijn. We proberen hier in het uitbreiden van de lestabel rekening mee te houden. Ook al heeft een aantal leerlingen de focus op het bevorderd worden in Oekraïne, geven ze tegelijkertijd aan graag Nederlands te willen leren (want met hun Engels zit het wel goed, zo geven ze aan). Lyrisch zijn ze over de 1e graads docent wiskunde: “wat is hij goed in wiskunde en wat is hij super vriendelijk!” Dat laatste blijkt in Oekraïne vaak anders te zijn.

Hulp van diverse kanten: kunst en cultuur project
Het Haarlem College, een school aan de andere kant van de stad stelt op twee dagdelen haar prachtige theater, muzieklokaal en danslokaal ter beschikking. Onder de bezielende begeleiding van twee cultuurdocenten gaan leerlingen hun eigen verhaal schrijven, dit wordt verstrengeld in dans, muziek en theater. Het eindproduct, dat op beeld wordt vastgelegd is voor de zomervakantie klaar. Mochten de leerlingen in de zomervakantie terug gaan hebben ze zo hun eigen geschiedenis in Nederland geschreven en kunnen ze die meenemen terug naar Oekraïne.

Vooruitblik
Teruggaan? Op basis van gesprekken met ouders en gemeente verwachten wij dat hier in Haarlem het aantal Oekraïense leerlingen in september zal verdubbelen. Maar dat blijft gissen. En dus kijken we vooruit. Daar waar we deze weken heel veel losse bloemen hebben geplant streven we voor volgend seizoen naar een goed en mooi aangelegde tuin. In een ander schoolgebouw, want vier lokalen is het maximale wat het NOVA College nu kan aanbieden.

Tot slot
We zijn net als de Oekraïense vluchtelingen op reis gegaan. Hun reis was een vlucht, vanaf hier lopen we samen, op weg en op zoek naar betekenisvolle inhoud en mooie momenten.
Wat hebben wij als onderwijsmensen toch een prachtig beroep!

Teus de Vries, partner De Roo