1 min
Door interimmanager Rukiye Sarizeybek
Op 1 juni 2020 begon mijn opdracht als opleidingsmanager bij een team van een ROC in de Randstad. Een team uit balans. Doordat het accent voor een groot deel op praktijkonderwijs ligt, vielen door de lockdown veel lessen weg. Een aantal van de 44 teamleden had moeite met het volledig online lesgeven. Daarbij was er het plotselinge vertrek van mijn voorganger. Dit bracht veel onrust in een toch al onrustige tijd.
Het team had in paar jaar tijd te maken met opeenvolgende managementwisselingen. Mede daardoor was er afstand tot en minder vertrouwen in de organisatie. Verder was er een duidelijke scheidslijn tussen BBL en BOL. Met name de BBL docenten hadden weerstand en moeite met de steeds meer toenemende ervaren administratieve last. Mijn eerste opdracht was om de rust in het team terug te brengen. Dit lukte gelukkig al voor de zomer.
Na de zomer ben ik daar verder mee gegaan en heb ingezet op een koers van gezamenlijkheid in samenwerken, maar ook in structureren van de onderwijsprocessen. Met een denktank van teamleden, was het thema Gezamenlijkheid steeds leidend. Bijvoorbeeld voor de invulling van studiedagen en later ook in de herstructurering van zaken als onderwijsontwikkeling, taakverdeling, presentiecontrole, voortgangsgesprekken etc.
Naast een duidelijke koers, meer structuur, duidelijkheid en eigenaarschap had ik ook te maken met Covid-19. Mijn opdracht werd er één van steeds weer schakelen van de ene lockdown naar de volgende maatregel. Zo hadden we net een heel inhaalprogramma in elkaar gezet en geroosterd toen er een volledige lockdown kwam en we weer moesten bijstellen en opschuiven. Tussendoor hadden we ook nog twee interne audits uit te voeren. Met trots kijk ik terug hoe het team dit samen met mij heeft gemanaged.
In december 2021 heb ik wederom tijdens een lockdown met een online bingo en toespraken mijn opdracht afgesloten. Gevleugelde afspraken van mij waren op een rijtje gezet door het team: ‘ik snap de onrust’ (erkennen, rust), ‘aan de voorkant duidelijk zijn’ (duidelijkheid, communicatie), ‘samen stappen zetten’ en ‘in gezamenlijkheid’ (samenwerken), ‘ik hoorde in de wandelgangen’ (openheid), ‘het is aan de manager’ en ‘zijn hier vragen over’(duidelijkheid), ‘we maken wel vorderingen’ en ‘ik ga weg en weet dat jullie het vasthouden’ (vertrouwen). Ik geloof in de kunst van het herhalen en ben blij dat dit dan ook doorkomt.
Naast de beleving gaat het ook om concrete resultaten achterlaten. Het team neemt gezamenlijk regie op het herontwerp naar een nieuw kwalificatiedossier. Kernteams werken volgens een jaaragenda, uitgebreid ingevuld volgens de onderwijsprocessen en de pdca-cyclus (zonder dat het zo genoemd wordt). Ook zijn de taken evenredig herverdeeld over de teamleden. Maar bovenal heerst er rust en vertrouwen naar de toekomst. Oftewel, een fijne afsluiting van een mooie opdracht.