1 min

Heb je een veranderopdracht in het onderwijs? Kijk verder dan gedrag en structuren.
Waarom mislukken sommige verandertrajecten terwijl anderen wél impact hebben? Vaak ligt het antwoord in de manier waarop we naar verandering kijken.
De theorieën van Gregory Bateson en Robert Dilts helpen om verandering beter te begrijpen:
– Bateson laat zien dat verandering nooit losstaat van de context. Sociale dynamiek, cultuur en onderliggende systemen spelen altijd een rol.
– Dilts voegt daar een extra laag aan toe: hij laat zien hoe diepgewortelde overtuigingen en identiteit een verandering kunnen maken of breken.
Zijn bekende ‘logische niveaus’ laten zien dat verandering op verschillende lagen plaatsvindt:
– Gedrag – Wat mensen doen
– Vaardigheden – Wat ze kunnen
– Overtuigingen – Wat ze geloven
– Identiteit – Hoe ze zichzelf zien
Als je interventies alleen op gedragsniveau doet, maar de overtuigingen of identiteit van collega’s ongemoeid laat, blijft de verandering oppervlakkig. Wil je écht impact? Dan moet je weten op welk niveau de verandering speelt.